TULP Gezondheid

« Terug



Het nieuwe sporten – Naar buiten in weer en wind

Dag verwarmde sportschool met luxe kleedkamers, sauna’s, tv-schermen en de allernieuwste fitnessapparatuur, hallo hardloopschoenen, bootcamp, skeelers en zwembril. Het nieuwe sporten speelt zich buiten af. Back to basic is het credo.


Je kunt haast geen stadspark voorbij fietsen zonder een personal trainer tegen te komen die een kickboksles geeft. Of een bootcampclub, die druk in de weer is met touwen, zware ballen en andere attributen. Ook zie je steeds vaker zwemfanaten in alle vroegte een frisse duik nemen. Het afgelopen (corona)jaar zijn we massaal buiten gaan bewegen. Alles wat indoor was, is verplaatst naar outdoor. En wat binnen werkt, werkt buiten misschien nog wel veel beter. Een yogales in de buitenlucht bijvoorbeeld krijgt een extra dimensie: lekker met je voeten in het zand of op het gras, je voelt de wind langs je lichaam, de zon op je huid en hoort het geluid van vogels op de achtergrond. Hét recept voor ontspanning.

Energieboost

Uit studies blijkt dat buitensporters zich energieker en plezieriger voelen na afloop van een training, en dat zij minder last hebben van spanning, boosheid en depressie. “Buiten zijn geeft iedereen sowieso een energieboost”, stelt Sergio Marica. Hij is eigenaar van De Krachtbox, de eerste outdoor-gym in Haarlem. “Het is het beste wat er is om je weerstand te verbeteren en vitamine D aan te maken, iets wat essentieel is voor je botten en immuunsysteem. Vroeger ging je in de eerste plaats naar de sportschool om je lichaam te shapen, om er gespierd of gezond uit te zien. Nu staat het verbeteren van de weerstand op nummer één als belangrijkste motivatie.”

Hoofd op nul

Een work-out in de buitenlucht is dus goed voor je lichaam – en extra goed voor je mentale gesteldheid. Dat we positief reageren op een groene omgeving is evolutionair bepaald. Terug naar onze roots, dichter bij de natuur, presteert de mens beter. Of je nu gaat skeeleren, met de kinderen gaat voetballen of gewoon een rondje wandelt met de hond: buiten kun je even ontsnappen aan de waan van de dag. Hoofd op nul en werken aan je eigen gezondheid. Voor Sergio is trainen in de kou nog altijd wennen. Voordat hij De Krachtbox overnam, werkte hij jarenlang als personal trainer in Italië en op Sint Maarten. “Maar met warme kleding kun je jezelf wapenen tegen de kou en daarnaast verbetert sporten je doorbloeding en weerstand.”

Avontuurlijk

Een bijkomend voordeel van buiten sporten is dat het motiverend werkt. Zo wijst een onderzoek uit dat mensen die in de natuur bewegen dit langer volhouden. De meeste buitentrainingen gaan ook bijna altijd door: weer of geen weer, zon of regen. Dat maakt het nou juist zo avontuurlijk. “Je beleeft de vier seizoenen op zijn best. Ik kan het iedereen aanraden”, zegt Sergio. “Lekker bewegen als een blije hond, flink afzien en dat lijf laten werken. Als je hebt getraind in de regen en je komt daarna thuis, ervaar je zoveel positieve energie dankzij de feel-good endorfines die vrijkomen tijdens het sporten! Dan omarm je de warmte, de verandering van atmosfeer.” Lachend: “En geloof mij, dat eerste kopje thee en die warme douche ga je extra waarderen.”

Bewuster leven

De trend van outdoor sporten is uiteraard niet nieuw, maar heeft het afgelopen jaar een enorme vlucht genomen. Sportscholen en fitnessondernemers maakten van de nood een deugd door tijdens de coronabeperkingen hun activiteiten naar buiten te verplaatsen. Een ontwikkeling die je ook in andere sectoren terugziet. Neem de opkomst van wandelcoaching: een vorm van coachen waarbij je wandelt in de natuur en de coach regelmatig de natuur actief inzet tijdens het gesprek. Sergio hoopt dat de liefde voor buiten en de natuur blijvend is. “We roepen al jaren dat we meer moeten bewegen, we zijn te veel met ons hoofd bezig. Dat bewustzijn groeit. Laten we dankbaar zijn dat we die kans hebben gekregen. Veel mensen zeggen nu: die wandeling tijdens de middagpauze houden we erin.’

Lekker in je vel

Het ideale moment om te sporten is, als het aan Sergio ligt, vroeg in de ochtend, als de aarde ontwaakt. Yogi zweren hierbij. Natuurlijk is vroeg sporten niet voor iedereen weggelegd. Terwijl sommige mensen bij het krieken van de dag wakker zijn en hun hardloopschoenen aantrekken, komen anderen pas tegen de middag op gang. “Doe vooral wat bij je past”, adviseert Sergio. “Buiten sporten zorgt er sowieso voor dat je meer zuurstof binnenkrijgt dan wanneer je binnen bent. En zuurstof is de voornaamste bron van voeding voor het menselijk lichaam. Bewegen zorgt ervoor dat je lekker in je vel komt te zitten, het is helend en neemt spanningen weg die leiden tot blokkades. Zodra je gaat stilzitten, is het einde zoek. Dus beweeg, dans, zing, wees gelukkig en laat je vooral niet leiden door angst, dan komt alles goed. Zo simpel is het!”


Tekst // Natasja Admiraal