TULP Gezondheid

« Terug



‘Gezond is gewoon lekker!’

Je gezondheid is je kostbaarste bezit, daar is iedereen het over eens. Gezonde voeding is de basis om je lijf healthy en krachtig te houden. Dat snappen ze heel goed bij INYO. Hun juices zijn zeker geen ‘quick-fix’, maar een blijvende investering in jezelf. Eigenaresse Bo Glas vertelt over haar ambitie om iedereen te leren goed voor zichzelf te zorgen.

TEKST // JUDITH TRUIJENS • FOTOGRAFIE // Kim Greidanus

“Voor mij is balans in het leven het sleutelwoord. Ik eet graag gezond, maar ben ook moeder van twee kleine jongens die af en toe wel eens een pannenkoek of een Happy Meal lusten. Ik geniet van groente, maar vindt sushi op zijn tijd ook heerlijk”, begint Bo. De belangstelling voor gezonde voeding zat er bij haar altijd al in. “Van jongs af aan had ik een onrustige huid, met behoorlijk wat acné. Dat doet wat met je zelfvertrouwen, als jong meisje. Al snel kwam ik erachter hoe groot de invloed van voeding op je mind en body kan zijn. Ook bij andere mensen, met bijvoorbeeld darmproblemen of reumatische aandoeningen, zag ik wat een verandering in voedingspatroon voor hun gesteldheid met zich meebracht. Om daar professioneel iets mee te doen, ben ik een opleiding tot natuurvoedingsdeskundige gaan volgen, met de ambitie een product op de markt te brengen dat écht aan de gezondheid van mensen zou kunnen bijdragen.” Dat leidde begin dit jaar tot de oprichting van INYO-juices.

‘No more excuses’
In groenten en fruit zitten veel belangrijke voedingsstoffen, die goed voor je gezondheid zijn, vertelt Bo. “Een groot deel van deze voedingsstoffen is essentieel voor het lichaam, wat betekent dat je lichaam deze voedingsstoffen niet zelf kan aanmaken. Je kunt simpelweg niet zonder deze nutriënten. Darmklachten, haaruitval, vermoeidheid, depressies, overgewicht… allemaal nare aandoeningen die het gevolg kunnen zijn van het eten van te weinig groente en fruit. Gelukkig zijn steeds meer mensen met gezonde voeding bezig, maar het blijft bizar om je te realiseren hoeveel mensen toch nog steeds te weinig van die voedingsmiddelen binnenkrijgen! Vaak doordat ze het te veel moeite vinden of niet weten hoe ze het klaar moeten maken. En we hebben het niet over iets heel ingewikkelds, het gaat om twee ons groente en twee stuks fruit per dag. Om het eenvoudiger te maken, heb ik mijn juices ontwikkeld, met smaken als biet, boerenkool en wortel. Een makkelijke manier om je voedingspatroon te verrijken. No more excuses, dus!”

Yin en Yang
De merknaam INYO komt in eerste instantie van het Filippijnse woord inyo, dat ‘wat bij jou hoort’ betekent. Dat betekent voor Bo niets anders dan ‘goed voor jezelf zorgen’. Daarnaast staat inyo in het Japans voor Yin en Yang. “Weer die balans dus! Het gevoel bij die naam was daarom meteen heel goed.”

Bo heeft alles voor haar merk zelf ontwikkeld. “Van de receptuur en de verpakking tot en met het logo en het etiket. Het is mijn derde kindje, en nu de flesjes bij zo’n dertig verkooppunten staan, barst ik bijna uit elkaar van trots. De juices zijn van pure kwaliteit, alle hoofdingrediënten zijn van Nederlandse bodem en ze bevatten geen conserveringsmiddelen. Een beetje citroenzuur, da’s alles. Doordat de gevulde flesjes een hoge waterdrukbehandeling krijgen, mogen wij ze een lange houdbaarheid geven, van ruim zeven weken. De groenten worden koud geperst en het fruit wordt er later aan toegevoegd. Daardoor wordt het sap ook wat voller en blijven de vezels behouden, dat is een fijne bijkomstigheid. En de juices zijn vooral gewoon heel lékker, dat was voor mij een harde voorwaarde. Ik heb er kruiden aan toegevoegd om dat te bereiken en ik hoor gelukkig vaak terug dat de sappen inderdaad in de smaak vallen. Mijn credo is dat een goede dag met INYO start, dan heb je meteen je shot vitaminen en mineralen binnen en kan je er stevig tegenaan.”

Zien groeien
“Het is bijzonder om de ingrediënten van je product om de hoek te zien groeien”, vertelt Bo. “De boerenkool die ik gebruik, haal ik van ons eigen land. Mijn man Mike is eigenaar van Glas Groenten in Broek op Langedijk en levert de lekkerste fijngesneden boerenkool. Ik zie de groente groeien waar ik bij sta! Dat je zo dicht bij de bron een sidekick voor je gezondheid kunt vinden, is toch bijzonder? Het verklaart voor een groot deel ons onderscheidend vermogen, denk ik. Onze klanten ervaren heel direct waar ons product vandaan komt, namelijk gewoon uit Noord-Holland.”

Op naar internationaal succes
De kersverse onderneemster koestert de klanten die al in haar en haar producten geloven, maar heeft grotere dromen. “Je mag nooit vergeten waar je vandaan komt, is mijn stelling. Tot nu toe doe ik nog alles zelf, van het eerste klantbezoek en de bestellingen tot en met de leveringen en promoties, maar dat houdt natuurlijk een keer op. Dat wil zeggen: dat hoop ik, want dan hebben we meer mensen fan van onze gezonde juices gemaakt. Naast de exclusieve verkooppunten die ik nu heb, onder meer bij hippe strandtenten, luxe groentewinkels en sportscholen, hoop ik onze flesjes straks ook op de werkvloeren in de koelkast te zien staan. Mijn allergrootste droom is om van INYO een inter­nationaal succes te maken. Dan word ik ‘het gezicht achter het merk’ in plaats van andersom, zoals nu nog. Datzou ook goed zijn voor mijn persoonlijke balans, haha. Nou ja, voorlopig ga ik lekker door zoals ik nu bezig ben. Dat alleen al geeft me heel veel energie.” <

Meer info: inyojuice.com