TEKSt // JUDITH TRUIJENS
“Je kledingstukken een tweede leven geven en kiezen voor het dragen van pre-owned kleding maakt je eigen leven mooier”, stelt Anouk. “Je wordt door het dragen ervan empowered in het ontwikkelen van je eigen, unieke stijl. We hebben het tot onze missie gemaakt om tweedehands designerfashion eerste keus te laten worden. Waarom zou je iets nieuws kopen als er al zoveel moois is? Gelukkig zijn veel vrouwen het met ons eens. Kwalitatief uitstekende items vinden dagelijks via The Next Closet hun weg naar een nieuwe eigenaresse. We hebben rond de 60.000 gebruikers en er worden per dag zo’n 400 tot 600 items geüpload. Op onze peer-to-peer marktplaats vind je de mooiste merken op een heel toegankelijke manier. Alsof je je kast deelt met heel veel vriendinnen.”
Impact
Toen Talitha van Ogtrop en Lieke Pijpers, oprichters van The Next Closet, in 2013 nadachten over hoe ze duurzame impact konden maken, stuitten ze al snel op de kledingindustrie. Fashion is namelijk na de olie-industrie de meest vervuilende branche. Het tweetal besloot vrouwen te inspireren om te investeren in kwaliteit en hergebruik, een super efficiënte manier om de impact van hun inloopkast op het milieu te verkleinen. Anouk: “Het is toch ongelofelijk dat je gemiddeld één op de drie kledingstukken in je kast niet draagt? We kopen met z’n allen steeds meer en dragen die items steeds korter. Een derde van de vrouwen draagt een kledingstuk minder dan vijf keer voordat ze het wegdoen, en dat terwijl de wereld in brand staat! Als je alleen al denkt aan de schadelijke stoffen die vrijkomen bij het productieproces, de schaarste aan grondstoffen, de vaak slechte werkomstandigheden bij de productie en de enorme ecologisch footprint die we ermee achterlaten, is de stap naar vintage eigenlijk heel logisch én klein. Zeker als je naar de harde cijfers kijkt. Van het water dat gebruikt wordt voor de productie van één jeans, 7300 liter, kun je bijvoorbeeld 10 jaar drinken. Laat dat even tot je doordringen en andere keuzes worden opeens heel logisch.”
Eigen winkeltje
The Next Closet faciliteert, adviseert over prijzen en controleert merken en presentatie. Als verkoper heb je je eigen winkeltje, je krijgt een eigen inlog en bepaalt zelf de prijs van je items. Voor fast fashion is geen plek. Voor bont ook niet. “Het is geweldig om te zien welke kwalitatief prachtige items er worden aangeboden”, vertelt Anouk “Verkopers maken vaak ook veel werk van de verzending, ze sturen het kledingstuk niet zo maar op, maar pakken het mooi in en vertellen er vaak ook het verhaal bij. Dat maakt de deal persoonlijk, dat jasje of die jumpsuit heeft een historie, een emotie. Als je die achtergrond erbij krijgt, krijgt het item vanzelf meer waarde.”
Een veelgehoord bezwaar tegen shoppen bij The Next Closet is dat er maar één stuk van alles is. Logisch natuurlijk, vanuit de grondgedachte van het bedrijf, maar hoe erg is dat nou, vraagt Anouk zich af. “Wil je nou echt dat je kast vol ligt met items die iedereen heeft, of ga je op zoek naar je eigen, classy uitstraling en zoek je daar je persoonlijke pieces bij? Bij The Next Closet denken we dat dat kan: het veranderen van de mode-industrie, vooral dus door het veranderen van de mindset van vrouwen. Dat is elke dag weer keihard werken. Dat doen we overigens met ontzettend veel plezier en motivatie.”
Fashion revolution
Om online klanten ook fysiek met vintage designeritems kennis te laten maken en ze over de spreekwoordelijke drempel te helpen, organiseert The Next Closet aan het einde van elke maand een pop-up store/fashion outlet in Batavia Stad. Anouk: “Zo maken we onze collectie toegankelijk en ‘voelbaar’ voor vrouwen die nog twijfelen. Ook zullen we binnenkort een locatie in de Amsterdamse Bijenkorf openen.” Bekende Nederlandse actrices als Elise Schaap, Teckla Reuten en Carolien Karthaus-Spoor werken mee aan The Next Closet, wat bijdraagt aan het verminderen van het stigma dat toch nog vaak aan tweedehands kleding kleeft. “We zijn ook ontzettend blij met onze samenwerking met gerenommeerde (mode)magazines, zoals Linda, Harper’s Bazaar en de Nederlandse Vogue. Dat zij onze ideeën omarmen en onze missie herkennen, geeft ons kracht en inspiratie voor de fashion revolution die we willen bewerkstelligen!”