TULP Fashion

« Terug

‘NIET KLAKKELOOS EEN TRENDY MONTUUR OP DE NEUS’

Als je bij opticien Bril Jan’t in het gezellige dorpshart van Lisse binnenstapt, voel je het meteen: hier werken mensen die het snappen. Die snappen dat brillen en contactlenzen veel meer zijn dan een instrument om beter te kunnen zien. Eigenaar Jan Kik en zijn dochter Esther doen uit de doeken hoe ze dat voor elkaar krijgen.

Een warm welkom, dat krijg je als je binnenkomt in de winkel van de familie Kik. De prachtig ingerichte zaak met sfeervolle verlichting en kleurrijke ramen nodigt uit om rustig rond te snuffelen tussen de mooie monturen van gerenommeerde merken. Een zaak waar het draait om persoonlijk contact en aandacht voor de wensen van de klant.“Al van kinds af aan roep ik dat ik bij mijn vader in de zaak wil”, vertelt Esther lachend. “En dat is nog steeds zo. Ik heb het vak altijd enorm leuk gevonden, ik weet eigenlijk niet anders. Mijn lagere school was op loopafstand, dus tussen de middag en na schooltijd was ik altijd in de winkel. Al vanaf mijn 18e werk ik op zaterdag mee. Na de middelbare school ben ik aan de optiekopleiding begonnen. Deze heb ik later aangevuld met specifieke opleidingen, zoals contactlensspecialist. Nee, ik kan me niet voorstellen dat ik een andere keuze zou hebben gemaakt. Ik vind het nog elke dag heerlijk om met mensen te kletsen, ze te helpen en ze een frisse kijk op de wereld te geven. De combinatie van mode en techniek die erbij komt kijken, maakt het extra aantrekkelijk.”

ALTIJD BLIJVEN INVESTEREN
Jan herinnert het zich allemaal nog goed. “Ik zie haar nog zo met haar loopfietsje door de zaak heen gaan. Brillen poetsen en op kleur leggen, met iedereen kletsen die binnenkwam. Ik ben er enorm blij mee dat dit vak in Esthers bloed zit. Ik kan straks met goed vertrouwen de zaak aan haar overlaten. En dat is niet veel collega’s gegeven, hoor. Vaak is er in onze branche geen opvolging.” “Ik durf wel te zeggen”, vervolgt Jan, “dat ik er in mijn 25-jarige carrière alles aan gedaan heb om een gezonde en toonaangevende onderneming neer te zetten. Ik ben altijd blijven investeren in de zaak. In state of the art-apparatuur, in de door ons gevoerde merken, in de uitstraling van de zaak, in mijn mensen. Dat kun je in alles terugzien. Ik denk dat dat er uiteindelijk voor heeft gezorgd dat er een mooie toekomst in de onderneming zit. Daar ben ik eigenlijk best trots op.”



NÈT EVEN ANDERS
Hij haalt er op beurzen meteen de trendmonturen uit. “Bijna blind voel ik aan wat hip is en bij onze winkel en vooral bij onze klanten past”, vertelt Jan. “We kijken altijd heel goed naar wat bij de persoon past en zetten niet klakkeloos een trendy montuur bij iemand op de neus. Mensen komen vaak bij ons binnen met een idee; gevoed door social media willen ze op iemand lijken door dezelfde bril te dragen. Wij zijn er dan voor om iemand een originele keuze te bieden, die ècht bij hem of haar past.” Esther bevestigt het. “We durven bij Bril Jan’t nét even verder te gaan, kiezen ons assortiment net even anders dan anders. Een knalroze bril, bijvoorbeeld. Dat je verrast wordt en met iets heel anders de deur uit gaat dan wat je in gedachten had. Op dit moment zijn bijvoorbeeld koordjes aan je bril weer helemaal in. Dan vind ik het geweldig om een hip montuur aan een parelkoord om mijn nek te laten bungelen. Je bent tenslotte ook een beetje je eigen reclamespot, toch? Inmiddels komen onze klanten door mond-tot-mondreclame uit meerdere regio’s van het land.”

MET JE NEUS OP EEN SCHERM
“Wat een groot gevaar voor de toekomst is”, geeft Jan aan, “is het turen op schermpjes. Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken: beperk de schermtijd van kinderen en voorkom daarmee bijziendheid! Hanteer bij jongeren tot 20 jaar de 20-20-2-regel. Dat wil zeggen: na 20 minuten dichtbij kijken, op bijvoorbeeld telefoon of tablet, een pauze van 20 seconden nemen om in de verte te kijken en minstens twee uur per dag buiten zijn/spelen, zodat de ogen voldoende daglicht krijgen. Als we onze huidige levensstijl niet veranderen, hebben kinderen van nu rond 2050 glazen en lenzen van misschien wel –20 nodig. Dat wil toch niemand? Ik heb apparatuur aangeschaft die nu al kan meten of het oog is gegroeid, zodat je maatregelen kunt nemen. Ik wil altijd meteen op ontwikkelingen kunnen inspelen.” Dat heeft een reden. Jan legt uit: “In een onderneming als de onze ben je namelijk alles in één: opticien, marketingmanager, HR-manager, technicus voor de apparatuur, klantenkenner en dan ook zorgen dat de winkel up-to-date blijft. Je moet dus de ontwikkelingen in de branche bijhouden en altijd voorop willen blijven lopen. Alleen dan kun je je blijvend onderscheiden van anderen, daar ben ik van overtuigd.”

GENOEG IDEEËN
Dat is ook de uitdaging voor Esther. “Dat trekt me zo aan, dat je bij Bril Jan’t van alle markten thuis moet zijn”, zegt ze. ”Ik ben nu nog drie dagen in de week bij een opticien in Wateringen aan het werk. Daar ben ik blijven hangen na mijn stage, en het leek mijn vader en mij goed dat ik ook ervaring bij anderen opdeed. Daar werken 25 mensen en heeft iedereen een eigen taak, dat is een heel andere situatie. Ik heb net voor nog een jaar bijgetekend, maar daarna is het waarschijnlijk tijd voor ‘Bril Jan’t by Esther’. Uiteraard moet ik de opgebouwde naam van mijn vader hooghouden en deze aanvullen met mijn eigen touch. Ik heb al genoeg ideeën, dus dat komt helemaal goed!”