TULP Fashion

« Terug

‘MODE VERVEELT NOOIT’

Op een prachtige plek, aan de Oude Groenmarkt in het centrum van Haarlem, in een opvallend pand aan de achterzijde van de Grote of St. Bavokerk, vind je een waar modeparadijs: LAB Womens Clothing. Met een stoer-klassieke collectie, met mooie merken die eigenaresse Daphne Windt met veel gevoel en kennis van zaken, ook van haar doelgroep, inkoopt. Dat zie en voel je in en aan alles als je haar winkel bezoekt. Lekker rondneuzen en passen mag!

“Jemig ja, nu je het zegt… LAB bestaat 15 jaar! Da’s best lang, hè? Je leeft en doet maar door eigenlijk, het gaat allemaal zo snel!” Als Daphne het even laat bezinken, die 15 jaar, voelt ze vooral trots. “Trots om alles wat ik samen met mijn medewerker Arlette heb bereikt, alle crises die we hebben doorstaan, dat we er nog zijn, maar vooral de prachtige club vaste klanten, vriendinnen eigenlijk, die we om ons heen hebben. In het heerlijke Haarlem, waar ik al gelukkig word als ik op weg naar de zaak de zon in het Spaarne zie, schijnen. Ik denk nog elke dag ‘yes!’ als ik aan het werk ga.” Als kind al ging ze graag mee met haar ouders, die in de kinderkledingagenturen zaten. Ze volgde de modevakschool en daarna de Textiel Management-opleiding in Doorn. “Mode verveelt nooit”, zegt ze. “Het houdt je wakker en bij de tijd. Heerlijk!”

VAKMANSCHAP HEEFT ZIJN PRIJS
Soms heeft ze een klant in de winkel, die bijna snerend iets over de prijzen zegt. “Vroeger deed ik alsof ik dat niet hoorde, maar tegenwoordig zeg ik er iets van. Want ja, ik heb relatief dure merken en nee, die passen niet in ieders budget. En je hóeft het niet te kopen, toch? Maar als je het kunt, al is het maar een keer in je leven, schaf dan eens iets echt bijzonders aan. Iets tijdloos zoals dat zwarte colbert. Dan heb je iets voor een feest, een sollicitatie, een begrafenis, een receptie. Je ziet er gewoon altijd goed uit.” Vakmanschap heeft zijn prijs, vindt Daphne. “Een ontwerper die een simpel zwart jurkje maakt van geweldige stof wéét hoe het valt. Dat is zo anders dan bij een massaproduct, of in elk geval bij een kwalitatief mindere stof.”

AFWISSELENDE KASTINHOUD
Ze is verslaafd aan mode. “Ik vind het zo gaaf dat er elke keer toch weer nieuwe trends ontstaan, ook als je denkt dat alles al eens voorbijgekomen is. Door de mensen op straat, door bekende Nederlanders, er komt altijd weer een frisse wind. Ook natuurlijk door designers, die elk seizoen weer een bepaalde sfeer neerzetten, waar de ‘massa’ dan op verder borduurt. Je hoeft heus niet elk jaar een nieuwe garderobe, maar kies wel voor een afwisselende kastinhoud, zeg ik altijd. Afwisselen in stijlen is juist te gek. Ik kan genieten van bijzondere details op de prachtige dingen die ik zie als ik inkoop. Bijvoorbeeld bij één van de wat duurdere merken in mijn winkel: Joseph. Zo veel vakmanschap is bijna ongelooflijk. Er zit soms wel 50 uur werk in een jurk, dan moet je begrijpen dat daar een prijskaartje aan hangt.”

CADEAUS
De Haarlemse mode-onderneemster weet wat ze wil, als ze kleding inkoopt. “Vaak heb ik dan vaste klanten in mijn hoofd”, vertelt ze. “Dan zie ik een item en weet ik al: ‘oh, dat gaat heel goed staan bij die en die’. Dat zeg ik dan ook als ze in de winkel komen, dat ik een mooie blouse voor ze heb ingekocht, en dat ze zich vast kunnen verheugen. Zonder koopverplichting uiteraard, het is mijn eigen ding.” Ze is ook spontaan en meelevend. “Wanneer er iemand komt, die een zwarte blazer wil aanschaffen, dan zeg ik ‘maar je hebt er al twee, zou je niet liever een grijze nemen?’ Best een gekke kronkel van me. Maar ik kan oprecht gelukkig worden van gelukkige klanten. Een vrouw die een pittige presentatie op haar werk voor de boeg heeft, bij mij een outfit koopt en daarna terugkomt en zegt: ‘door jouw advies stónd ik er, had ik zelfvertrouwen en was ik goed!’ Dat zijn toch cadeaus?”



GEEN CONCESSIES
Door de vaak lange relatie die ze met klanten heeft, weet ze veel van hen. “Ontroerend was een mevrouw die ik belde, dat de door haar bestelde broek was binnengekomen. Ze had net de diagnose borstkanker gekregen en ik was de eerste buiten haar intimi die ze daarna sprak. Nou, dan doet die broek er dus niet meer toe, kan ik je verzekeren. Dan praat je een uur en bewaar je die broek voor betere dagen. En die kwamen er in dit geval gelukkig. Als ik één ding heb geleerd van alle financiële crises en corona is het dat ik me nooit aanpas. Ik ga geen concessies ten koste van mijn klanten doen. Dat betekent bijvoorbeeld dat ik geen afscheid zal nemen van hun vertrouwde merken of iets outletterigs zal doen. Mijn vaste klanten zijn me altijd trouw gebleven, in coronatijd waren de vazen voor de bossen bloemen niet aan te slepen.” Grappend vervolgt ze: “En waar moeten ze terecht als ze het bij mij niet meer kunnen vinden?”

BLIJVEND VERRASSEND
De coronatijd was niet gemakkelijk voor Daphne en LAB Womens Clothing. “De afgelopen periode heeft me, meer dan eerdere moeilijke tijden, geleerd dat je niks kunt voorspellen. Ik ben al lang ondernemer en dat wil ik graag blijven, dus ik heb echt wel slapeloze nachten gehad. Het lijkt misschien gemakkelijk van een afstand, en voor een hoop mensen was het lange tijd ook een soort van hosanna. Maar mijn hele ziel en zaligheid ligt in mijn zaak, ik ben er 24/7 mee bezig. Ik wil wat ik bestel gewoon kunnen betalen en heb voor het aankomende seizoen dan ook verstandig ingekocht. Met mooie en bijzondere items uit de beeldschone collecties van de vertrouwde merken, die bij mijn klanten passen. We blijven onze vaste én nieuwe klanten verrassen!”


Kom eens langs bij LAB Womens Clothing aan de Oude Groenmarkt 2 in hartje Haarlem. www.labwomen.nl