TULP Fashion

« Terug



LEEN EEN JURK - Rental in opkomst

‘Rental’, glamourtaal voor het lenen/huren van (vaak dure) mode op een platform, wordt langzamerhand de gewoonste zaak van de wereld. Ook in Nederland kunnen pre-owned items geleend worden, van gouden oorbellen en galajurk tot alledaags colbert. TULP sprak met de eigenaren van twee rental boetieks, die ons denken over kledingconsumptie doorbreken – en daarin uitblinken.


TEKST // ANNA ROOS VAN WIJNGAARDEN


Na vijftien jaar kruipen en kronkelen kondigt het Amerikaanseleenplatform Rent the Runway in het voorjaar van 2024 aan dat winst in zicht is. Vijf jaar geleden was al sprake van een 'miljardenbedrijf', maar het leenmodel voor de gewone burger had last van groeipijn. Nu lijkt de redding nabij. “Rental is growing like crazy”, zei CEO Jenn Hyman in een gesprek met Business of Fashion, waarin ze toelichtte hoe haar bedrijf plotseling koploper werd in een bloeiende sector, die jaarlijks met 8,5 procent belooft te gaan groeien. Rent the Runway is wereldwijd de grootste, maar ook in Nederland zijn er voldoende opties.

BEWUSTWORDING
Dat het zo goed gaat met rental komt vooral door een nieuwe golf bewustwording over duurzame mode. Uit eerder onderzoek komt naar voren dat maar liefst 71 procent van de garderobe van de gemiddelde Nederlander een jaar lang onaangeraakt in de kast blijft (Movinga, 2018). Oftewel: de manier waarop we onze kledingkeuzes maken, kan beter. Personal stylist Aarti O'Varma, initiatiefnemer van rentalcompany The Collectives, herkent de cijfers en ziet het grootste probleem in gelegenheidskleding. “Een jurk die je speciaal koopt voor een feest draag je daarna meestal nooit meer. Je hebt er veel voor betaald, en dus bewaar je hem maar. Zo stapelt de kleding waar je eigenlijk niks mee doet zich op.” Een andere categorie die ongebruikt blijft liggen, is kleding met emotionele waarde, zoals een afstudeerpak. “Je denkt dat je het misschien nog eens nodig zal hebben, en dat je tegen die tijd ook de nodige twee kilo bent geslonken. Maar dat is zelden het geval.”


VOORMALIGE PARELS
Met lenen voorkom je dat je in de loop der tijd een verzamelaar wordt, met je kast als een museum. “Mijn doel is ervoor te zorgen dat klanten alles wat ze hebben echt gaan dragen en dat ze verder investeren in sterke basics van kwaliteit. De rest kunnen ze bijlenen”, vertelt Aarti. “Ik merk dat mensen door die aanpak minder shoppen en minder miskopen doen.” Haar eigen leencollectie van The Collectives bestaat grotendeels uit die voormalige parels van klanten, zoals een rode loperjurk van een CEO of een paillettenbloes van een galeriehouder. “Ik heb zoveel ingenomen dat ik er tijdelijk mee moet stoppen. Voor mij zit daar de call to action: we moeten af van het idee ‘even snel naar Zara’ en creatiever te werk leren gaan in het samenstellen van onze outfits.” Een behoefte waar rental niet in kan voorzien, geeft de onderneemster toe, is om die mooie spullen ook te bezitten. Ze ziet dat vooral onder haar eigen generatie, die dol is op verzamelen. “Lenen voelt voor veel vrouwen nog als betalen voor gebakken lucht. Maar een kledingstuk dat je weinig draagt, is netto nog veel duurder. We moeten leren kleding als een service te gaan zien, iets dat je alleen gebruikt wanneer nodig.”


TEMPO
Eeke van Velzen en Juliëtte van der Werf, oprichters van Rerun, dachten er precies zo over. In 2021 begonnen zij hun leenplatform met een gecureerd aanbod van nieuwe merken en luxury vintage. “Voor vintage Dior- en Chanel-tassen hebben we zelfs een apart adresje in Parijs”, zegt Juliëtte. Als voormalig inkoopster vindt ze het tempo van haar business nogal traag – en dat bedoelt ze positief. “Een normale winkelier heeft een half jaar om de collectie te verkopen. Dan moet er weer ruimte komen voor iets nieuws, omdat het nieuwe seizoen voor de deur staat. Bij ons houdt een populair artikel het soms wel twee jaar vol. Zo laten we een stukje van de snelheid van mode achterwege.” Ook de selectie van Rerun wijkt af van de norm. “Ik ben gewend om te kiezen voor basisstukken die makkelijk verkopen en niet de bijzondere stukken, waar een merk trots op is, zoals een kleurrijke jurk of flamboyante tas, die sterk de merkidentiteit weerspiegelen. In de winkel zijn die moeilijker te verkopen door hun uitgesproken stijl en hogere prijskaartje, maar bij verhuur hebben ze juist een belangrijke rol in de collectie.”

TRY BEFORE YOU BUY
Rerunners komen vooral af op kleur en print, weet Juliëtte. “Vaak is het ook voor een stijl die ze niet eerder aandurfden en voor zichzelf willen testen.” De modespecialist heeft dat patroon inmiddels een naam gegeven: try before you buy. “Wij zijn niet tegen het kopen van kleding, maar voor de bewustwording, dat kleding geen eendagsvlieg moet zijn. Is een item echt een toevoeging in je kast, of voldoet het ook als je het één keertje huurt?” Door die vragen te stellen, kruipt ook nog wel eens een modemens uit zijn schulp. Juliëtte: “Ik herinner me nog goed een schrijver, die kwam voor een persmoment. Ze was nogal van het zwart en tijdloze en vond haar leenjurk heel spannend. Ze kwam terug met gevulde zakken aan complimentjes – die jurk had haar avond gemaakt. Hij hangt nu bij haar in de kast.” ?

Meer info:
https://thecollectives.amsterdam
https://rerun.rent