TULP Culinair

« Terug



Sterrenmaaltijden voor iedereen bereikbaar - ‘Jij bent de chef!’

Je gasten thuis verrassen met een diner dat ze niet snel zullen vergeten. Sterker nog, ze de culinaire ervaring van een sterrenrestaurant laten beleven en dat gewoon aan je eigen keukentafel! Dat is dankzij de trend van dinerboxen van sterrenchefs een kwestie van kiezen!

Tekst // Judith Truijens

Lamellen van kabeljauw met compote van bospeen, kurkuma, kwartelei, kruiden, sla en verjus vinaigrette. Of ballantine van parelhoen, rouleau van pintade, epoise mousseline, truffel, verveine, pompoen en sinaasappel-kaneel jus. Zomaar een greep uit het aanbod van diverse culinaire topchefs, die je online kunt vinden en heel wat spannender zijn dan de gerechten die je waarschijnlijk over het algemeen op tafel zet.

Lokale ingrediënten
Het uitgebreide assortiment past in de landelijke trend om luxer en gezonder te eten en heeft inmiddels een vaste plek in de Nederlandse keukens verworven. Gerenommeerde sterrenchefs als Ron Blaauw, Onno Kokmeijer, Joris Bijdendijk, Menno Post en Dennis Huwaë zorgen voor een culinaire smaakexplosie en dat gewoon thuis. De maaltijden, bereid met verse en vaak lokale ingrediënten, zijn zorgvuldig samengesteld en maak je zelf op een relaxte manier af. De box wordt voorzien van duidelijke instructies en – heerlijk voor de totaalbeleving – een Spotify-playlist met de muzikale favo’s van de kok, waarmee jij de chef wordt in je eigen huis. In een wereld, waarin tijdsdruk en een vaak hectisch (gezins)leven de norm zijn, is dat natuurlijk ideaal.

Millennials
De doelgroep voor de thuismaaltijden is heel divers, maar als er één bepaalde groep uitgelicht kan worden, dan zijn het de millennials. Jonge, hardwerkende mensen, geboren tussen 1980 en 1996, die van culinaire hoogstandjes houden en echte foodlovers zijn en intussen ook vaak jonge kinderen hebben. En daardoor dus niet de tijd hebben om zich in ingewikkelde gastronomische recepturen te verdiepen of niet altijd een oppas willen of kunnen regelen voor een avondje fine dining. Hoe fijn is het dan als je de culinaire top van Nederland in je eigen huiskamer kan halen en zelf te shinen?

Ook in de horeca komt er steeds meer aandacht voor mentaal gemak: het verminderen van keuzestress voor consumenten. In een maatschappij waar alles in overvloed aanwezig is en er 1001 mogelijkheden zijn, kan het feit dat de keuze voor je maaltijd al voor je gemaakt is een welkom rustpunt in je drukke leven zijn.

Duurzaam
Door interessante, verrassende en inspirerende diner-­moge­lijkheden via een hightech platform als SOUS aan fine foodlovers aan te bieden, wordt het ook gemakkelijker om gezonder en duurzamer te eten. Met een op maat gemaakt menu bijvoorbeeld wordt minder voedsel verspild en door samenwerking van de diverse partijen in de foodketen wordt er ook efficiënter met transport omgegaan en meer lokaal ingekocht. Het bewustzijn over de klimaat­problematiek groeit en beïnvloedt ook het eetgedrag. Steeds meer restaurants met een bezorgservice dragen daar actief een steentje aan bij, bijvoorbeeld door het minimaliseren van verpakkingen en het gebruik van single-use plastic. Het zal misschien niet direct je keuze voor een maaltijd aan huis bepalen, maar als je die keuze een beetje wilt verantwoorden, helpt kennis erover wel.

Nieuwe concepten
Thuisbezorging van maaltijden van topchefs is redelijk nieuw. Althans, in Nederland. Deze trend was er al wel in Duitsland en Engeland. Veel restaurants zoeken manieren om hun business uit te breiden, voor veel horecaonder­nemers is thuisbezorging dan ook een welkome ontwikkeling. Ook omdat in de horeca personeel niet of nauwelijks te krijgen is, zeker niet fulltime. Dat geldt vooral voor bedienend personeel; keukenmedewerkers zijn er vaak wel voldoende. En die keuken is er toch al.

De enorm gestegen huurprijzen van horecagelegenheden spelen ook een rol bij het zoeken naar alternatieven voor een fysieke locatie. Vanuit dit gegeven worden nieuwe concepten ontwikkeld, zoals de zogenoemde dark kitchens, waarbij horecaondernemers niet meer hoeven te investeren in een duur pand op een aansprekende locatie en in de aankleding – toch niet de minste kostenpost. Ze steken vooral geld in een goed geoutilleerde keuken, hoog niveau chefs, efficiënte bezorgservice en optimale online zichtbaarheid, zo komt uit een onderzoek van Eatly naar voren. Een horeca­zaak starten vanuit een dark kitchen brengt als vanzelfsprekend ook minder risico’s met zich mee. Ook fijn voor de restaurateur: hij of zij kan aan de hand van online recensies het menu doorlopend aanpassen.

Net als in de film
Is het dan toch waar, wat chefkok Gusteau in de Pixarfilm Ratatouille tegen rat Remi zegt, als hij twijfelt aan zijn kookkunsten, dat ‘iedereen kan koken’? Of in elk geval de heerlijke culinaire cadeaus, in de vorm van waanzinnige gerechten die de sterrenchefs tot in jouw eigen keuken brengen, het eigen feestje op tafel te laten zijn? Getuige het grote aantal fans van alle eerdergenoemde restaurateurs en deelnemende sterrenrestaurants wel! <